Vera Wolff
CV
Vera Wolff is currently Senior Research Fellow at the Chair for Science Studies where she is working on a book on Cold War relations between science, industry and art. Before joining ETH, she was a member of NCCR external pageIconic Criticism eikonescall_made at the University of Basel and was a research associate in the Department of Art History at the University of Hamburg where she also received her PhD with a dissertation on the discourse history of Japanese art and material aesthetics (Die Rache des Materials. Eine andere Geschichte des Japonismus, diaphanes 2015). In 2014/15 she was a fellow at external pageIFKcall_made (Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften) in Vienna. From 2015 to 2022, she was an associate member of the Center for the History of Knowledge (ZGW) at ETH and the University of Zurich, and from 2020 to 2021, she was a visiting scholar at the Institute of Art History in Florence (Max Planck Institute). Her research focuses on modern and contemporary art and historical epistemology in a global context; relations between science, art and technology; questions relating to the iconography of artistic materials and to the history of the senses.
Publications
- with Kathrin Rottmann. (Ed.). 2016. Kunst, Arbeit und Industrie anno 2016, kritische berichte. Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, Jahrgang 44, Heft 3, 2016. Kromsdorf/Weimar: Jonas Verlag für Kunst und Literatur.
- with Inge Hinterwaldner / Michael Hagner. (Ed.). 2016. external pageEinwegbilder.call_made Paderborn: Wilhelm Fink.
- with Anika Keinz / Klaus Schönberger. (Ed.). 2012. external pageKulturelle Übersetzungen.call_made Berlin: Reimer.
- with Monika Wagner / Dietmar Rübel. (Ed.). 2005. external pageMaterialästhetik. Quellentexte zu Kunst, Design und Architektur.call_made Berlin: Reimer. [2nd ed. Reimer: 2017] [DownloadReview FAZ (PDF, 263 KB)vertical_align_bottom; DownloadReview Art History (PDF, 58 KB)vertical_align_bottom]
- 2019. "Der chinesische Maler arbeitet nicht. François Jullien oder die Rezeption der ostasiatischen Kunst bis nach der Dekonstruktion". In: external pageBerührung. Taktiles in Kunst und Theorie.call_made ed. Kristin Marek / Carolin Meister. Paderborn: Wilhelm Fink.
- 2019. external pageDie Postmoderne und das Ende des Japonismus.call_made In: Zeitschrift für Ideengeschichte 13/2, Special Issue: Die Wahrheit über Japan. ed. Jost Philipp Klenner / Robert Norton, 31–44.
- 2018. "'Weit in der Ferne und tief in der Zeit'. Zeitgenossenschaft und japonistische Moderne", in: Ausst.-Kat. external pageIm Raum meiner Imagination. Julius Bissier und Ostasien,call_made ed. Anna Hagdorn / Isabel Herda, Freiburg i.Br.: Imhof Verlag, 24–35.
- 2017. "Der japanische Steingarten und die globalisierte Welt. Isamu Noguchis Arbeiten in Paris, New York, Los Angeles und auf Shikoku". In: external pageSteine: Kulturelle Praktiken des Materialtransfers.call_made ed. Monika Wagner / Michael Friedrich. Berlin, Boston: De Gruyter, 81–96.
- mit Kathrin Rottmann. 2016. Editorial. Kunst, Arbeit und Industrie anno 2016. In: kritische berichte. Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften 44, issue 3: 3–6.
- with Michael Hagner. 2016. "Unkomplizierte Bilder". In: Einwegbilder. ed. Inge Hinterwaldner / Michael Hagner / Vera Wolff. München, Paderborn: Wilhelm Fink, 85–107.
- 2014. external page"Lackflüsse. Willi Baumeisters und Oskar Schlemmers japonistische Materialästhetik aus der Lackfabrik, 1937–1944".call_made In: Stoffe in Bewegung. Beiträge zu einer Wissensgeschichte der materiellen Welt. ed. Kijan Espahangizi / Barbara Orland (Ed.). Zürich–Berlin: diaphanes, 257–274.
- 2012. Download"'Not the real thing at all.' Zur kulturellen Übersetzung künstlerischer Techniken am Beispiel der japanischen Ölmalerei". (PDF, 4.5 MB)vertical_align_bottom In: Kulturelle Übersetzungen. ed. Vera Wolff / Anika Keinz / Klaus Schönberger. Berlin: Reimer, 67–96.
- 2011. "Polkographies. On the Difficulty of Writing a Biography of Sigmar Polke, the Contemporary". In: Sigmar Polke: We Petty Bourgeois! Comrades and Contemporaries. The 1970s. ed. Petra Lange-Berndt, Dietmar Rübel. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 456–465.
- 2011. Download"Von Westen nach Osten. Zur Stilisierung einer nationalen japanischen Ästhetik am Beispiel des deutschen Architekten Bruno Taut". (PDF, 1.4 MB)vertical_align_bottom In: Im Dienst der Nation. Identitätsstiftungen und Identitätsbrüche in Werken der bildenden Kunst, (=Mnemosyne. Schriften des Internationalen Warburg-Kollegs Bd. 2). ed. Matthias Krüger / Isabella Woldt. Berlin: Akademie, 31–59.
- 2009. Download"Polkografien. Über die Schwierigkeit, eine Biografie des Zeitgenossen Sigmar Polke zu verfassen". (PDF, 756 KB)vertical_align_bottom In: Sigmar Polke: Wir Kleinbürger! Zeitgenossen und Zeitgenossinnen. Die 1970er Jahre. ed. Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 438–446.
- 2007. Download"Justice to the Materials or Revenge of the Materials. A Material Aesthetics for Modernity". (PDF, 1.3 MB)vertical_align_bottom In: Living in the Material World. Things in Art of the 20th Century and Beyond. ed. external pageNational Art Center. Tokyo:call_made , 17–23 (Japanese), 367–371 (English).
- 2016. "Modernisierung durch Übersetzung: Die Entstehung der modernen japanischen Kunst". Review: Chelsea Foxwell, Making Modern Japanese Style Painting: Kanô Hôgai and the Search for Images, Chicago, The University of Chicago Press 2015. In: Kunstchronik, ed. Zentralinstitut für Kunstgeschichte 69, 9/10 (September/October) 2016, 504–508.
- 2011. “Fortschritt”. In: Handbuch der politischen Ikonographie, Bd. 1. ed. Martin Warnke / Uwe Fleckner / Hendrik Ziegler. München: C. H. Beck, 346–352.
- 2011. “Schiff”. In: Handbuch der politischen Ikonographie, Bd. 2. ed. Martin Warnke / Uwe Fleckner / Hendrik Ziegler. München: C. H. Beck, 325–331.
- 2003. “Gefühl und Einfühlung”. In: Lexikon der Kunstwissenschaft. ed. Ulrich Pfisterer. Stuttgart: J. B. Metzler, 110–114.
- 2002. “Basalt”. In: Lexikon des künstlerischen Materials. Werkstoffe der modernen Kunst von Abfall bis Zinn. ed. Monika Wagner / Dietmar Rübel / Sebastian Hackenschmidt. München: C. H. Beck, 29–34.
- 27.03.2013. Download"Der blaue Tapir und der Kalte Krieg". (PDF, 404 KB)vertical_align_bottom In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, N. 4.
- 2020. external pageWestkunst aus Japan,call_made on occasion of the public lecture series Okzidentalismen. Konstruktionen und Imaginationen des Westens in Kunst und Ästhetik, Institut für Kunst und Kunstwissenschaft, Universität Duisburg-Essen, 18.01.2020.
- 2019. “Die Kunst des Kalten Krieges. Zur Ästhetik der Wissensgesellschaft”, lecture at the annual meeting of the Leibniz Zentrum für Literatur- und Kulturforschung (ZfL), Berlin, 06.12.–07.12.2019.
- 2019. external page“On the Desire to Become Japanese”,call_made lecture on the occasion of the exhibition World Exhibition at the Johann Jacobs Museum, Zurich, 29.10.2019.
- 2019. external page“Oil on Canvas” oder japanische Kunst nach 1945. Für eine Geschichte und Kritik des „material turn“,call_made 35. Deutscher Kunsthistorikertag, section: Objekt oder Werk. Für eine Wissensgeschichte der Kunst, Göttingen, 28.03.–31.03.2019.
- 2018. “100 Ansichten Japans”, Workshop Athen - Tokio. Das Japan der Philosophen, 06.07.2018, Institut für Kulturwissenschaft, Professur für Kulturgeschichte, Humboldt-Universität zu Berlin.
- 2018. “Robert Smithson und die geschlossene Welt des Kalten Krieges”, 16.05.2018, Kunsthistorisches Seminar, Universität Basel.
- 2018. Talk and discussion with Alban Bensa (EHESS), Silvia Naef (Genève) and Noémie Etienne (Bern) on “The Image Paradigm” at the workshop on external pageImage–Object–Text.Visuality, Materiality, and Knowledge Production since the 18th Century,call_made 19.04.2018, Universität Bern.
- 2017. “Production and Decay”, panel at the international conference external pageFabrication and Disintegration in Contemporary Art,call_made 07.09–08.09.2017, Schaulager Basel.
- 2017. Download“Machines Taking Command? Zum Verhältnis von Kunst und Maschinen um 1949”. (PDF, 2.5 MB)vertical_align_bottom Panel discussion with Max Stadler and Linda Schädler on occasion of the exhibition Reaper. Richard Hamilton und Sigfried Giedion, 30.05.2017, Graphische Sammlung ETH Zürich.
- 2016. “Cold War Aesthetics”. DownloadEntre science et fiction: la critique d’art à l’épreuve des mutations technologique 01.12.–02.12.2016. (PDF, 1.4 MB)vertical_align_bottom Université Rennes 2, Archives de la critique d'art Rennes.
- 2016. “Theorie der Tusche. Die Ostasiatische Malerei und die Postmoderne”. DownloadKunst und Berührung 12.01.–13.01.2016. (PDF, 1.3 MB)vertical_align_bottom Staatliche Akademie der Bildenden Künste Karlsruhe.
- 2015. “Materials Matter: Gutai between the Wars”. DownloadInternational Workshop “Confronting Matter: Artistic Practices and Discourses of Sciences and Technologies in Postwar Japanese Art” 26.–27.10.2015. (PDF, 180 KB)vertical_align_bottom Research Group “Transcultural Negotiations in the Ambits of Art” Freie Universität Berlin, Department of Art History.
- 2015. “Kalte Kunst”, 05.10.2015. Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften (IFK) Wien.
- 2014. “Politiken der Konservierung: Isamu Noguchis Steine in Paris, Japan und den USA”. DownloadRolling Stones. Begehrte Steine aus der Ferne 12.12.2014. (PDF, 150 KB)vertical_align_bottom Kunstgeschichtliches Seminar & Abteilung für Sprache und Kultur Chinas der Universität Hamburg.
- 2014. “'The Glamour of Perspective': A Western History of East Asian Ink Painting ca. 1900–2000”. external pageAsia and Europe in Translation. 6.11.–8.11.2014.call_made Jahrestagung UFSP Asien und Europa Universität Zürich.
- 2014. “Moderner Urstoff. Ton, Exotismus und japonistisches Materialdenken”. Studientag Plastik, Gummi, Wachs und Ton. Die Variabilität des Materials in Kunst und Technik, 28.2.2014. DFG-Graduiertenkolleg „Material in Kunst und Technik“ TU Hamburg-Harburg.
- 2013. “Die Rache des Materials. Eine andere Geschichte des Japonismus”. external pageInstitutskolloquium HS 2013 Alternative Narrative: Artikulationen einer globalen Kunstgeschichte 4.12.2013.call_made Kunsthistorisches Institut Universität Zürich.
- with Michael Hagner. 2013. “Unkomplizierte Bilder”. external pageJahrestagung Einwegbilder 24.10.–25.10.2013.call_made NCCR Iconic Criticism eikones, Schaulager Basel.
- 2013. “Artistic Imagination in the Cold War”. external pageIMAGINE! Applied Imagination, Visual Thinking, and Creativity around 1960 17.6.–18.18.6.2013.call_made NFS Bildkritik eikones Universität Basel.
- 2012. “György Kepes: Ästhetische Erziehung im Kalten Krieg”. external pageGyörgy Kepes – Form und Information 25.10.–26.10.2012.call_made eikones Universität Basel.
- 2012. “'Touch, touch gently, walk upon.' Materialwissen im Kalten Krieg”. eikones Kolloquium "Bild, Abweichung, Regel" 24.5.2012. NFS Bildkritik Universität Basel.
- 2011. “Moderne Dienstbeziehungen: Wissenschaft, Industrie und Kunst im Kalten Krieg”. Artistic Research? Die Zirkulation von Erfahrung, Wissen und Erkenntnis in der Kultur 21.8.–27.8.2011. Sommerakademie Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften (IFK) Maria Taferl, Niederösterreich.
- 2010. “Material Aesthetics for the Nuclear Age. How Japanese Artists undid the Imaginary War”. external pageUnthinking the Imaginary War. Intellectual Reflections of the Nuclear Age, 1945–1990 04.11.–06.11.2010.call_made German Historical Institute, London.
- 2009. “Lackierkunst im technischen Zeitalter, 1937–1944”. Material-Wissen. Visuelle und taktile Experimente in Kunst und Industrie 21.9.–25.9.2009. Kunstgeschichtliches Seminar der Universität Hamburg in Verbindung mit dem University College London (UCL) Warburg-Haus, Hamburg.
- 2009. “"Westliche Technik, japanischer Geist": Künstlerische Materialien als Medien der Übersetzung”. external pageKulturelle Übersetzungen 17.4.–18.4.2009.call_made Isa Lohmann Siems-Stiftung Warburg-Haus, Hamburg.
- 2006. “Von Westen nach Osten. Zur Stilisierung einer nationaljapanischen Ästhetik”. Die Nationalisierung der Kunst – The Making of National Art 21.3.–25.3.2006. Warburg-Kolleg Kunstgeschichtliches Seminar, Universität Hamburg.
- 2004. “Materialität und Vergänglichkeit. Japanische Materialästhetik aus der Sicht westlicher Kunstgewerbler”. 29. Deutscher Orientalistentag "Barrieren–Passagen"" 20.9.–24.9.2004. Halle/Saale.
- 2003. “Ton und Tee. Japanische Materialästhetik aus westlicher Sicht”. Nationale Dienste. Materialien der Kunst in außen- und innenpolitischer Mission . 3. Arbeitstagung des external pageArchivs zur Erforschung der Materialikonographie,call_made Kunstgeschichtliches Seminar der Universität Hamburg.
- external pageAthen – Tokio. Das Japan der Philosophen,call_made 12.–14. June 2019. Conference (planned and organised with Philipp Felsch and Thomas Macho), IFK Wien, Vienna.
- DownloadFabrication and Disintegration in Contemporary Art. (PDF, 1.6 MB)vertical_align_bottom 7.–8. September 2017. Conference in cooperation with Christian Scheidemann (Contemporary Conservation Ltd., New York) and Schaulager Basel, Basel.
- external pageJahrestagung Einwegbildercall_made (planned and organised with Inge Hinterwaldner and Michael Hagner). 24.–25. November 2013. NFS Bildkritik eikones, Schaulager.
- Die Materialität der Medien. 09.05.2011. 9. Hamburger Graduiertenforum (planned and organised with Kathrin Rottmann, Katharina Hoins and Melissa Strumann), Kunstgeschichtliches Seminar der Universität Hamburg, Warburg-Haus.
- external pageKulturelle Übersetzungen.call_made 17.–18. April 2009. Internationale Tagung der Isa Lohmann-Siems Stiftung (planned and organised with Anika Keinz und Klaus Schönberger), Warburg-Haus, Hamburg.
- Kunst als "Weltsprache"?. 12.11.2007. 2. Hamburger Graduiertenforum (planned and organised with Anna Grosskopf and Kathrin Rottmann), Kunstgeschichtliches Seminar der Universität Hamburg, Warburg-Haus.
- Angewandt und Autonom. Zwischen Kunstgewerbe und Autonomie der Künste. 20.6.2007. 1. Hamburger Graduiertenforum (planned and organised with Kathrin Rottmann), Kunstgeschichtliches Seminar der Universität Hamburg, Warburg-Haus.
- Nationale Dienste. Materialien in außen- und innenpolitischer Mission. 05.11.2003. DFG-Arbeitstagung (planned and organised with Dietmar Rübel and Monika Wagner), Kunstgeschichtliches Seminar der Universität Hamburg.
- Spring 2019. Seminar. Cold War Epistemology Reconsidered in a Global Context. ETH, Zurich.
- Fall 2018. Seminar. external pageWas war 'Westkunst'? Kunstgeschichte im globalen Kontext.call_made University of Zurich.
- Fall 2018. Seminar. On the History and Theory of Scientific and Technical Images. ETH, Zurich.
- Spring 2018. Seminar. Cold War Epistemology Reconsidered. ETH, Zurich.
- Fall 2017. Seminar. A Short History of the Senses. ETH, Zurich.
- Spring 2017. Seminar. Art and the Machine Since the Early Modern Age. ETH, Zurich.
- Fall 2016. Seminar. Creativity (with Monika Wulz). ETH, Zurich.
- Spring 2016. Seminar Art and Science from Leonardo to the 21st Century. ETH, Zurich.
- Spring 2015. Seminar Mental Labour, Manual Labour: A History of Post-industrial Society (with Max Stadler). ETH, Zurich.
- Spring 2014. Arbeitskurs Fotografie in Japan. Japanische Fotografie? (Über die Nationalisierung einer ubiquitären Technik) im Rahmen der Vorlesungsreihe external page"Geography of Photography: Japan - Photography and Photographers".call_made Lehrstuhl für Geschichte der bildenden Kunst, University of Zurich.
- Fall 2013. Seminar. The Swiss Federal Institute's Collections. ETH, Zurich.
- Fall 2012. Seminar. Science, Industry and Art (with Margarete Pratschke). ETH, Zurich.
- Summer 2012. Arbeitskurs. DownloadBildproduktion in Kunst und Wissenschaft (PDF, 26 KB)vertical_align_bottom (with Margarete Pratschke und Angela Matyssek). external pageSummer School "Die Konstruktion der Bilder",call_made NFS Bildkritik eikones, Universitäy of Basel.